Türk Müziği Makamları (4-Uşşak)

Daha öncelerde de bahsettiğim gibi, Türk Müziği’nde bir çok ses aralığı kullanılmaktadır. Özellikle “si” notası çok farklı şekillerde kullanılabilir. Segâh makamında olduğu gibi naturel si’den bir koma pes basılabilir. Çargâh makamında olduğu gibi naturel olarak kullanılabilir, Hicâz makamında olduğu gibi dört komalık bir sesi ifade edebilir veya Nihâvend makamındaki gibi beş komalık bir peslikle icra edilebilir.

Uşşak Makamı, bunlardan farklı olarak naturel si’den (eser içindeki yerine göre değişen) iki veya üç koma pes olarak kullanılan bir ses üzerine inşa edilmiştir. Türk Müziği’nin çok önemli bir özelliğini barındıran bu ses uşşak olarak da bilinir. Bir çok makamda karşımıza çıkabileceği gibi, donanımında uşşak barındırmayan bir makam içinde geçki ile karşımıza çıkabilir.

Bu ses, bir çok insandan duyduğum şekliyle, gurbet makamıdır. Bana ise Anadolu’yu hatırlatır. Zaten kültürümüzde gurbetin çok önemli bir yeri olduğundan aslında Anadolu ve gurbetin aynı haddelerin ifrazatından meydana geldiğini söyleyebiliriz.

Uşşak sesini, farkında olmasak da çok yerde duymak mümkündür. Meselâ, Yemen Türküsü’nde bu ses vardır. Gerçi yeni düzenlemelerle batı tarzına çevrilen türkülerde bozulmalara rastlamaktayız. Batı müziğinde uyarlamalara karşı değilim ama, bu düzenlemeleri yaparken kendi müziğimize de biraz saygılı olmamız gerektiğini düşünüyorum.

Dediğim gibi, uşşak Türk Müziği’nin kendine has yapısını oluşturan bir sestir. Onu bu sesten ayrı düşünemeyiz.

Uşşak makamı, Uşşak dörtlüsü ve Buselik beşlisinden oluşur. Donanım olarak uzun uzun bahsettiğimiz iki-üç komalık si bemol vardır fakat bunun kullanılan nota sisteminde bir karşılığı olmadığından tek komalık bemol ile gösterilir. Başka arızası da yoktur. Çıkıcı bir seyri vardır ve Neva Perdesi(Re) üzerinde bol bol gezinir.

Örnek eserler:

1-Gamzedeyim Devâ Bulmam- Kemanî Tatyos Efendi

2-Bir Tatlı Tebessümün Bin Vuslata Bedeldir- Zeki Müren

3-Yangın Olur Biz Yangına Gideriz- Anonim

4_Telgrafın Tellerine Kuşlar Mı Konar- Anonim

5-Niçin Baktın Bana Öyle- Sadettin Kaynak

Bu yazı segah tarafından yazıldı;

segah – yayınlanmış 56 yazısı bulunmaktadır.

Tüm Yazıları

.

bugün 0, toplam 249 defa okundu...

Bu yazı için Google'dan Gelen Aramalar

Dünya Alem Duysun Bunu ;

Bunu okuyan bunları haydi haydi okur:

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

oyun



Sakinkafa Motto ServisiSakinkafa TVPopüler Kültürden İkonlarAnca LafÇocuklardan Radikal SorularBomba EsprilerimZamana İsyan Eden ŞarkılarZamanın İsyan Ettiği ŞarkılarMıymıyın Tırişkadan Tantanalarıekşi gözlük
sohbet muhabbet
  • cinbom: domatesin çekirdeği sapsarı sapsarı 7ler bu dünyanın şapşalı şapşalı , domatezin...
  • SMSNKJDGFKLS: 4A 4A herşeyimissin her şeyimiz derken eşşeğimizsin :D 80 80 160 ALLAH neler...
  • ziya: aye azerbaycanca danisin bilek …. yox bir hacaba..mecaba..decaba
  • mal 6/ccccccccc: piççç 67c
  • sare: ses yok görüntü gitti noldu pilinizmi bitti 7/C
  • ma twitter: Bu da mı olur ya yani sırada youtube var…
  • irem: bence hepsi bilindik
  • canısı: demi demir yolları 7D atar golleri 7 den fazla atmayın 7A yı aglatmayın :) :)
  • lşllll: biz ne diyoz sen ne anlatıyon
  • bayram kont: kaç tane marka vardır ki ardından böylesine aşıkane hüzün yazıları yazılsın.. bugün...
  • ayasophia: rivayetlerden birisi öyle, evet.
  • baluhli: Kur’an da bahsedilerek yeryüzündeki varoluşun sonun kadar bilinir olması istenmiş ve...
  • mira: lelele sakine hakan şükür hamile hakan şükür doğurmuş adını 6-C koymuş 6-C çıkmış sahaya...
  • ayasophia: Bazı rivayetlere göre, evet.
  • sahidüş: Eee.. Kabil İklime’yi almış mı sonra?